Rubicon Online
1853. február 10. – A budai Váralagút építésének kezdete
2023.02.09.
Csorba László
Az alagútgondolatot megelőzi a hídgondolat. Ennek megalkotója a „legnagyobb magyar”: Széchenyi István.
A gróf hazája gazdasági fejlesztésének jövendőjét összekapcsolta a Duna európai távlatú gazdasági-kereskedelmi jelentőségének fölismerésével. Úgy vélte, Európa természeti földrajzába egyenesen az isteni gondviselés véste bele ezt a vízi utat, amely jóformán átszeli a kontinenst, és így lehetővé teszi a Nyugat áruinak Kelet felé szállítását. A lehetőségek szemrevételezése érdekében 1830-ban hajóútra indult az Al-Dunán, hogy saját szemével lássa, milyen akadályokat kell legyőzni ahhoz, hogy a folyó ne legyen „vak zsák” többé, vagyis ne torlaszolja el a hajózóutat a sziklák sorozata ott, ahol a víz átvágja magát a Kárpátok karéján. 1833 nyarán József nádor megbízásából mint királyi biztos megkezdte a Vaskapu sziklapadjainak módszeres robbantását, csatornát vájva azoknak a lapátkerekes gőzösöknek, amelyeket a szintén általa kezdeményezett óbudai hajógyárban gyártanak majd. Tíz éven át vezette e munkálatokat, sokat haladt előre, de a rendkívüli nehézségek miatt a minden évszakban akadálytalan hajózás csak a századfordulóra valósulhatott meg.
…
Olvassa a teljes cikket ide kattintva a Rubicon Online Naptár rovatában!